lunes, 23 de enero de 2012

Relacions personals i familiars de Lolita




Relacions personals i familiars de Lolita.

Tenim poques  referències, pareix que la Lolita de Nobokov, sorgeix del no res, no te padrins, oncles, cosins, no te vells amics del seus pares, i per allunyar-la encara més, la canvia de ciutat, i tampoc els dos anys que viu a Ramsdale participa de vida social o de lligams afectius. A Humbert no l’hi interessa enfonsar-se en els sentiments  de Lolita. De la seva persona dona arguments espai- temporals, culturals, analepsis externes, per justificar-se i guanyar el favor dels que l’escolten, però poc l’importen els pensaments o els sentiments de Lolita, a la que descriu com una persona desarrelada i manipulable.

Solament per petites pinzellades que ens envia Nabokov podem deduir, que la infantesa de la nena es veié marcada per la mort de son pare i d’un germà petit. La mancança de figura paterna en la que els infants busquen protecció, segurament fa possible el desencadenant de la història. La relació distant i poc comprensiva amb una mare, egoista i superficial incapaç d’aprofundir en el problema psicològic de la filla, unit amb la incapacitat de ambdues en verbalitzar-ho, fou el marc decisiu per forjar la seva rebeldia.

Aquesta enyorança de la figura paterna, crea en Lolita una dependència de Humbert que s’accentua amb la incomunicació amb altres lligams familiars i afectius que aprofita la mentalitat privilegiada i sàdica de Humbert, anul·lant la personalitat d’una nina que amb una indefensió total i per la seva joventut es incapaç de rebel·lar-se.

Les relacions efectives amb altres infants, pareixen escasses, cosa que es dedueix del temps que passa  sola a casa quan la coneix Humbert i l’intent d’implicar-lo en els seus jocs, “ . .que t’hi jugues que no la tornes a encertar...” . Encara que fa menció a les amigues de tenda del campament Q de l’any anterior, Grace Angel, Rose Carmine, Agnes Sheridan, i altres, relatant jocs i diversions no molt propicies d’infants, tampoc pareix que  les mantingui en el temps, era un infant.  

La història sí parla de les confidències que l’hi fa Mona, de la relació compartida que te amb un mariner i de l’enveja que l’hi suscita la seva amiga Avis abraçant el seu pare, constatant la necessitat d’efecte paternal, Lolita només volia ser una nena normal.

La perversió d’Humbert, la por que infringeix a la seva presa, i el desplaçament constant i deliberat de la parella, fa que Lolita no arribi a tenir amistats, parla de les partides de tenis, de Òpal, Linda, i d’alguns amics  del centre d’art dramàtic, superficials tots, ja que el seu raptor s’apressava a rompre els lligams afectius abans que foren consistents perquè no tingues a on anar. Evitava en les parades dels viatges que es relaciones mínimament amb adolescents de la seva edat. La vigilava i l’espantava perquè guardes el seu secret, oferint-l’hi diners que després no l’hi donava havent accedir als seus desitjos sexuals a canvi de una retrobada amb la seva infantesa, amb les llamineries, (era una nena) regals, o amb la promesa de una trucada a la mare.

La Srta. Comorant de l’escola diu d’ella: “..control emocional excepcional, o no gens..”, segurament notava un cert inestabilitat psíquica en la nena que al no ser professional en psicologia i veient un pare aparentment preocupat pel seguiment de la filla, no sabé interpretar.

Molt crítics, veuen una Lolita corrupta  i superficial (Lionel Trilling), altres que la novel·la és una grandiosa història d’amor, o també que és ella la que sedueix Humbert, però per favor, de que parlem?, suposant que fos així, només tenia dotze anys.

Aquests raonaments perfectament orquestrats, son el resultat previstos per un encantador de serpents, amb raonaments quasi filosòfics i una seducció verbal, exquisida que fan que el lector oblidi del monstre i els seus actes, passant part de culpa a una nena malcriada, però immadura a la que roba la infantesa i la llibertat de decidir. Humbert desitjava detenir el temps, retenint Lolita, que no creixes i que continues nimfeta, però ella volia ser una nina normal amb una família normal.

La infermera Mary Lore, segurament fou la persona que més va comprendre Lolita, no deixant apropar-se el pervertit, entengué el secret de la presonera, fins que trobà l’oportunitat d’escapar-se amb Claire Quilty, aferrant-se a ell com a taula de salvació, però del que rebutja la relació que l’hi ofereix per buscar una nova vida, en la que el narrador,  amb una prolepsi externa refereix molt de passada.

En la vida real, és mol complicat que una persona que viu de petita una violació, un rapte, amb la indefensió mes completa, destruïda físicament i psicològicament, s’ensurti i superi les pors i els malsons, però pareix que Nabokov, s’apiada d’ella i l’hi concedeix la redempció, l’hi dona la capacitat de l’oblit i quasi del perdó, sap el que és estimar i ser estimada per Dick Schiller, i la possibilitat tristament frustrada a darrera hora de formar una família.





Bibliografia:

NABOKOV, V. (1987-1955) Lolita. Barcelona: Edicions 62.

AZAR, Nafisi. (2008) Leer “Lolita” en Teheran. Barcelona: Aleph Editores.

es.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Nabokov. [consulta:18 Gener 2012]

 

  


No hay comentarios:

Publicar un comentario